Skip to content

Call for Ideas

Für ein Publikationsprojekt (voraussichtlich Buch) zum Zusammenhang von Forschung und Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) suchen wir Personen, die Lust haben, das Verhältnis zwischen ihrer Forschung und ihren SoTL-Aktivitäten zu beschreiben.

Unter SoTL verstehen wir die strukturierte und systematische Erkundung von Aspekten der eigenen hochschulischen Lehre bzw. des studentischen Lernens (oder anderer damit verbundener Aspekte). Bei dem Publikationsprojekt soll es nicht um die Entwicklung neuer Studien oder Ideen gehen, sondern um eine Reflexion dessen, was bisher in diesem Bereich gemacht wurde und in welchem Verhältnis dabei die ‘eigentliche’ Forschung und die SoTL- Aktivitäten stehen. Insbesondere interessieren wir uns für SoTL-Projekte, die Vorgehensweisen und Methoden anwenden, die nicht zu den klassischen empirischen sozialwissenschaftlichen Methoden (wie Fragebogen, Interviews u.Ä.) gehören. Diese können besonders dem Anspruch des SoTL entsprechen, strukturierte Erkundungen im eigenen Fach mit fachspezifischen oder fachnahen Methoden durchzuführen, die für die Kolleg*innen in diesem Fach ebenfalls interessant und wichtig sind.

Wenn Sie hierzu einen interessanten Beitrag in Deutsch oder Englisch leisten könnten, würden wir uns sehr freuen, wenn Sie bis zum 30. Mai 2023 an der folgenden kurzen Umfrage teilnehmen (anstatt ein Abstract zu erstellen) und hier folgende Fragen beantworten:

  • Was ist Ihr fachlicher Hintergrund (Studienfach und Fach heute)?
  • Beschreiben Sie in 2 Sätzen/Stichpunkten typische Herangehensweisen/
  • Methoden in Ihrer (disziplinären) Forschung
  • Was haben Sie im Bereich SoTL gemacht? (max. 5 Sätze)
  • Was hat Ihre Forschung in Ihrem Fach mit Ihrem SoTL-Vorgehen zu tun? (max.5 Sätze)

Link zur Umfrage:

https://umfragen.uni-paderborn.de/index.php/819993?newtest=Y&lang=en

Im Anschluss an die Umfrage wählen wir aufgrund inhaltlicher Kriterien Beiträge aus und laden zur Erstellung eines ca. 3-seitigen Textes ein, der durch die Herausgeber*innen begutachtet wird. Bei der Auswahl achten wir auf die Vielfalt an Ansätzen und Disziplinen. Der eingereichte Text muss mit den Angaben in der Umfrage übereinstimmen.

Wir freuen uns auf Ihre Ideen!

Prof. Dr. Carla Bohndick (Hamburg; carla.bohndick@uni-hamburg.de), Dr. Nerea Vöing (Paderborn; nerea.voeing@uni-paderborn.de),
Prof. Dr. Robert Kordts (Bergen; robert.kordts@uib.no) und
Jonas Leschke (Bochum; jonas.leschke@ruhr-uni-bochum.de)

Call for Ideas: Buch-Projekt/ Book project
„Scholarship and Teaching and Learning: Links to disciplinary research”

For a publication project (probably a book) on the relationship between research and the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), we are looking for individual university teachers/staff who are interested in describing the relationship between their research and their SoTL activities.

By SoTL we mean the structured and systematic exploration of aspects of one’s own university teaching or student learning (or other related aspects). The publication project does not focus on developing new studies or ideas, but on reflecting on what teachers have done in SoTL and how this relates to their other, disciplinary research. In particular, we are interested in SoTL projects that use approaches and methods that do not necessarily belong to the classical empirical social science methods (such as questionnaires, interviews, and the like). These can be especially in line with the SoTL’s claim to conduct structured explorations in one’s own subject using subject-specific or subject-related methods that are, in addition, also interesting and important for colleagues in that subject.

If you are interested in contributing to this volume in German or in English, we would be very pleased if you would participate in the following short survey (instead of writing an abstract) by May 30, 2023 and answer the following questions there:

  • What is your professional background (field of study and subject today)?
  • In about two sentences/key points, describe typical approaches/methods in your (disciplinary) research
  • What have you done in the field of SoTL (how did you go about, which goals did you have and which results did it yield etc.)? (max. 5 sentences)
  • Which relations exist between your disciplinary research and your SoTL activities/your SoTL approach? (max. 5 sentences)

Link to survey:

https://umfragen.uni-paderborn.de/index.php/819993?newtest=Y&lang=en

Following the survey, we will select contributions based on content criteria and invite authors to write a text of about three pages, which will be reviewed by the editors. In the selection process, we will value the diversity of approaches and disciplines. The submitted text must be consistent with the information provided in the survey.

Looking forward to your responses in the survey!

Prof. Dr. Carla Bohndick (University of Hamburg, Germany; carla.bohndick@uni- hamburg.de),
Dr. Nerea Vöing (Paderborn University, Germany; nerea.voeing@uni-paderborn.de), Prof. Dr. Robert Kordts (University of Bergen, Norway; robert.kordts@uib.no) and Jonas Leschke (University of Bochum, Germany; jonas.leschke@ruhr-uni-bochum.de)

Weitere Informationen:

Back To Top